Παράδεισος

Δεκέμβριος 8, 2016

Ο Ντοστογιέφσκι προσφέρει εν αγνοία του μερικές κομψές εφαρμογές της κβαντικής θεωρίας, εφαρμόζοντας μιά αρχή της συγκινητικής αυτής θεωρίας, σύμφωνα με την οποία η αιτία και το αποτέλεσμα δεν συνυπάρχουν τόσο προφανώς ώστε να μπορείς να τα δεις, σε στυλ, απόδειξη. Γι’ αυτό θα έλεγα και ότι η κβαντική θεωρία δεν μπορεί να αποδειχτεί εκεί που προπετώς νομίζουν μερικοί, στο εργαστήριο και στον συνεδριακό διάλογο και στο πρεστίζ των διεθνών βραβείων, αλλά ο κομψότερος τρόπος απόδειξης της κβαντικής θεωρίας είναι, ας πούμε, η συμπαθής λογοτεχνία, του Ντοστογιέφσκι εν προκειμένω. Η καλή λογοτεχνία (με την έννοια να μην είναι κακή λογοτεχνία) συνεισφέρει στην εφαρμογή της κβαντικής θεωρίας στο πεδίο, δηλαδή στο μυαλό αυτού που την γράφει και αυτού που την διαβάζει, και το ζήτημα είναι πραγματικό, μιάς που έχεις ανάγκη μάλλον να επαληθεύεις διασταυρώνοντας τους ισχυρισμούς της κβαντικής θεωρίας, χρησιμοποιώντας ευφάνταστα τις εμπειρίες τις δικές σου με του Ντοστογιέφσκι και με όλα τα μεταξύ αυτών.

Είναι το πεδίο πληροφορία που οδηγεί το κβάντο, λέει η κβαντική φυσική, και κβάντο βέβαια είναι κάποια στοιχειώδης ενεργειακή μονάδα, και θα μπορούσα να πω ότι δεν αποτελούμαι παρά από ευάριθμα κβάντα. Το κβάντο μπορεί να κινηθεί ανάλογα με τις πληροφορίες που ανακαλεί από το πεδίο προς στιγμή. Οι διαθέσιμες πληροφορίες είναι πολλές. Ο χώρος ας πούμε είναι γεμάτος με υλικό αόρατο που γενικά δεν αφορά τα αισθητήρια όργανα, και που οι πληροφορίες περί αυτού του υλικού μπορούν να σε κάνουν να αισθανθείς ως κβάντο αυτοπροσώπως, ως σούπερ κβάντο που συναισθάνεται διαισθητικώς και βιωματικώς όλες αυτές τις πληροφορίες, ότι συνεχώς περιβάλλεται από μικροοργανισμούς και από κομμάτια μετεωριτών σε μεγέθη εκτός της αισθητηριακής κλίμακας ενδιαφέροντος, αλλά εντός της διαισθητικής και της κβαντικής κλίμακας ενδιαφέροντος. Εδώ και τώρα δηλαδή, και χωρίς να χρειάζεσαι πανάκριβο και δυσεύρετο εξοπλισμό, και χωρίς να χρειάζεσαι χρόνια διαλογισμού στο Θιβέτ, μπορείς να έχεις το ισοδύναμο αυτού που φαντάζεσαι ότι μπορούν να σου προσφέρουν όλα αυτά, είναι κάπως δηλαδή σαν να αξιοποιείς την προσφερόμενη σε τιμή ευκαιρίας δυνατότητα του εγκέφαλου να εκδηλώνει fast track δαρβίνεια εξέλιξη, σαν να αποκτάς μάτια που βλέπουν στο υπεριώδες και στο υπέρυθρο, σαν των εντόμων και των νυκτόβιων αιλουροειδών, σαν να προσαρμόζονται τα πνευμόνια σου όπως της φάλαινας να κρατάει την αναπνοή βουτώντας για μερικές ώρες, και σαν εκείνον τον τυφλό που ανέπτυξε σύστημα ηχοεντοπισμού σαν τα σόναρ των νυχτερίδων, και σαν εκείνον τον τετραπληγικό που ο εγκέφαλός του είχε χάσει κάθε ενδιαφέρον για τα πόδια του που του τα είχαν κόψει πριν 20 χρόνια, και τώρα του έβαλαν υβριδικά τεχνητά και του τα σύνδεσαν σε κάποια πρίζα του νευρικού του συστήματος, και ο εγκέφαλός του σκέφτηκε, θα βρω κάτι χρήσιμο να κάνω με αυτό το ενδιαφέρον εργαλείο, και εκεί που δεν είχε κάποια ευαισθητοποιημένη λειτουργική περιοχή την απέκτησε, και όπως ο διαλογιζόμενος στο Θιβέτ αλλάζει την λειτουργία του εντέρου του και τον μεταβολισμό του, καθώς ο εγκέφαλός του πλάθει τον εαυτό του κατά τον συμβολισμό των περίτεχνων κινήσεων που κάνει με το σώμα του, συμβολίζοντας την πλαστικότητα του εαυτού προς όποια κατεύθυνση.

Δικαιούσαι να φτιάχνεις τον τόπο, τον χρόνο, και τις άλλες μακροσκοπικές δομές, λέει η κβαντική θεωρία, κι αυτή είναι κάποια καλή πληροφορία, από μια θεωρία που παράγει πληροφορίες από μικρές αβεβαιότητες. Μιά μικρή αβεβαιότητα, είναι ας πούμε, κάτι πιό σημαντικό από μιά μεγάλη βεβαιότητα, να φερ’ ειπείν, οι μικρές αβεβαιότητες που συνδέονται με τις μικρές κλίμακες των μικροβίων και των κβάντων, διασυνδέονται με σημασία με τις μεγάλες κλίμακες και τις απογοητευτικές τους βεβαιότητες. Κι όταν λέμε, δικαιούσαι, εννοούμε ότι ο τόπος και ο χρόνος και οι άλλες μακροσκοπικές δομές, είναι ας πούμε υπερτιμημένες, ως κάτι τι που είναι αναντίρρητο ως «πραγματικότητα», και η υπερτίμηση φαίνεται με τον ίδιο τρόπο που φαίνεται και κάθε άλλη υπερτίμηση. Το να διαισθάνεσαι ότι έχεις την ευθύνη των μακροσκοπικών δομών είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόκληση, μιάς που κάθε στιγμή είναι ανοιχτή να την επανακαθορίσεις ανακαλώντας όσες πληροφορίες σου κάνει κέφι. Να, ότι ο εγκέφαλος έχει συγκινητική πλαστικότητα, και όσο τον εξασκείς σε κάποια λειτουργικότητα, ακόμα και μη παρούσα που λέει ο λόγος, ε αυτή γίνεται παρούσα, και θα μπορούσες να την εντοπίσεις σε κάποιο εμβριθές εγκεφαλογράφημα. Δηλαδή ο εγκέφαλος μπορεί να ενσωματώσει, αν μπεις στον κόπο, οποιαδήποτε υπαρκτή δομή και λειτουργικότητα στον κόσμο, πέραν και εκτός από αυτές που αποδίδονται στο ανθρώπινο είδος, όπως όλες αυτές που δεν φαίνονται, ή που αποδίδονται σε εξωτικά ζώα και φυτά και στο Νταρκ Μάτερ. Είναι κάτι σαν την πλαστικότητα που απεγνωσμένα προσπαθούν να δώσουν στην κινησιολογία τους χορογραφώντας εκκεντρικά οι περιστρεφόμενοι δερβίσηδες και οι ζεημπέκηδες και οι χορογράφοι του μπαλέτου, προσπαθώντας να το χαράξουν στον χώρο, ενώ θα έλεγα η δουλειά γίνεται πολύ καλύτερα μέσα στο απεριόριστο φράκταλ των νευρώνων. Οι νευρώνες του εγκέφαλου είναι ο κόσμος, αφού όσο τους εξασκείς τόσο διαμορφώνεται αυτό που νομίζεις ότι είναι ο κόσμος, και τα καλά νέα είναι ότι, ο εγκέφαλος έχει αρκετή πλαστικότητα για να παρακολουθήσει τον κόσμο, αν το δει έτσι το πράγμα. Αυτό θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι μαγικό, ότι παραείναι προχωρημένο για να είναι αλήθεια, και είναι αυτό που για μιά στιγμή είχε διαισθανθεί ο Ντοστογιέφσκι και πρόλαβε να το καταγράψει, πριν να το εγκαταλείψει απογοητευμένος, γιατί ως υπερβολικά μαγικό δεν ταίριαζε στους προβληματικούς τύπους της μυθιστορηματικής πλοκής, και λέει το λοιπόν ο προβληματικός τύπος, ζούμε στον Παράδεισο αλλά είμαστε κατατρομαγμένοι για να μπορέσουμε να το παραδεχτούμε, και μετά συνεχίζει να περιγράφει την μιζέρια της καθημερινότητάς του, φοβούμενος κι αυτός αυτό το ξεκάρφωτο ψήγμα από το ασυνείδητο που ξαφνικά του προέκυψε, και του ξέφυγε εν τη ρίμη του λόγου. Και φοβάμαι πως ούτε ο Φρόιντ το πρόσεξε, που διάβασε το εν λόγω μυθιστόρημα και του άρεσε και αναφέρθηκε σε κάποια σημεία του, αλλά όχι σε αυτό. Η μικρή αυτή παρατήρηση, περί Παράδεισου, χωρίς αιτιολόγηση, χωρίς άλλες εξηγήσεις, σχεδόν αδιόρατη και τυχαία, έχει το πρέπον στυλ της ουσιώδους λεπτομέρειας εν μέσω πλήθους χονδροειδών προφανειών, οι οποίες υποθέτω πως είναι το αντίθετο της λεπτομέρειας. Η παραδείσια ουτοπία αποτελείται από Νταρκ Μάτερ, και θέλει απλώς κάποια πιό προσεκτική προσέγγιση, μιάς που είναι από αυτούς τους ου-τόπους που εμπεριέχονται σε τόπους. Να ας πούμε κάποια ουτοπική προσέγγιση επιτοπίως στην παραλιακή αμμουδιά, την μεταμορφώνει σε ένα υπέροχο νεκροταφείο αρχαίων κοραλλιών και οστρακόδερμων και κοχυλιών και τέτοιων, γεμάτη με ζωντανούς αόρατους μικροοργανισμούς με τους οποίους έχουμε συγγενική σχέση, αφού και μόνο που τους σκέφτομαι και τους βλέπω διαισθητικά έτσι, αυτό κάτι μου κάνει, και αυτό το κάτι που μου κάνει είναι ακριβώς κάποια υπαινικτική προσέγγιση του περί ου ο λόγος Παραδείσου. Τα μικρόβια που με συναποτελούν, αγνοημένα και αδικημένα χρονίως, σαν συγγενείς των θυμάτων του Ολοκαυτώματος μπροστά σε λαϊκούρες στερεοτυπικούς αντισημίτες, που λένε, ότι το Ολοκαύτωμα είναι προπαγάνδα, και προϊόν συνωμοσίας, και δεν έγινε ποτέ, και η σύγκριση δεν είναι κι άσχημη, και τα συμβιωτικά μου μικρόβια ανταποκρινόμενα στο κβαντικό τους έθιμο να παραμένουν στενά συσχετισμένα με άλλα μικρόβια με τα οποία είχαν συμβιώσει και συσχετιστεί στενά πριν ενταχθούν στο προσωπικό μου μικροβίωμα -τότε που ζούσαν μέσα στην άμμο, και πριν ίσως είχαν περάσει από κάποιο άλλο σημείο του ηλιακού συστήματος, και ίσως κάποια στιγμή κατάπια κάποιο από αυτά παίρνοντας βαθιά εισπνοή καθώς αυτό κολυμπούσε χαριτωμένα αόρατο πάνω σε κάποιο σωματίδιο σκόνης ελαφρύτερο από τον αέρα, και τα ρούφηξα όλα μαζί όπως η φάλαινα το κοπάδι από τα κριλ και το πλαγκτόν, παίρνοντας βαθιά υγρή μπουκιά-, προφανώς χαίρονται όταν τα προσέχω, και σαν ταξιδιώτες από πολύ μακριά μου λένε καθησυχαστικά, ότι δεν χρειάζεται να πάει ο Μωάμεθ στο βουνό, αφού ήρθε το βουνό στον Μωάμεθ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: